De stad Braziliaanse miljoenen stad Curitiba heeft grote steden problematiek zeer voortvarend aangepakt: bekijk in het filmpje hieronder:
- waarom 85% van de inwoners kiezen voor de bus (er is geen metro, dat was te duur)
- hoe afval recyclen en gezond eten zijn gecombineerd
- water krijgt de ruimte
- goede huisvesting voor arme immigranten
- per inwoner 51 vierkante meter groen! en dat voor een stad met ruim 2 miljoen inwoners.
Dichterbij huis zijn ook ontwikkelingen gaande: http://www.slimopweg.info/wie-is-slim/video.aspx
“Slimme maatregelen, innovatieve projecten en aantrekkelijke vervoersalternatieven waarmee overheden en bedrijfsleven de stadsregio Arnhem-Nijmegen bereikbaar willen houden.” De Stadsregio maakte korte filmpjes met vragen van burgers. In het filmpje hieronder vraagt iemand zich af: hoeveel extra tijd het kost om te fietsen van Arnhem naar Nijmegen in plaats van met de auto te gaan.
Kris Peeters schreef: “De file voorbij: afscheid van het automobilisme“. (28-04-2010)
De uitgever schrijft erover: “Zit de auto in een doodlopend straatje? Hoe kan het dat de auto wordt verkocht als speelgoed, maar in werkelijkheid een gevaarlijk wapen is? Waarom wordt een product, ontworpen om verkeerd te worden gebruikt, toch niet verboden?
Hoe komt het dat een auto slechts een energierendement heeft van 1%, en zich weet te verkopen als milieuvriendelijk?”
De BREVER-wet: wet van BEhoud van REistijd en Verplaatsing. Mensen krijgen wel meer tijd, maar niet meer vrijetijd. Doordat ze nu verder reizen, zijn ze eigenlijk even veel reistijd kwijt als eerder. De mens zou een reis (verplaats) behoefte hebben van 73 minuten per dag. In een ideale stad zou men in deze reistijd alles moeten kunnen doen wat men zou willen.
Lees meer op lowtechmagazine.
Nog wat handige links:
- http://e-laad.nl Oplaadpunten voor electrische auo’s: er is er al 1 in Nijmegen: Wychenseweg 6.
- De ontwikkeling van het aantal verkeersdoden in de EU
- Meet zelf hoe zuinig je auto echt rijdt: op deze site: http://www.autoverbruik.nl autoverbruik.nl kan je zelf na iedere tankbeurt je gegevens invoeren; noteer vanaf nu op je tankbon de kilometerstand. Je kan ook opmerkingen invoeren, zoals: banden gepompt; getankt bij X. Dan zie je ook of het verschil maakt. Wij hadden de indruk dat de kwaliteit van de benzine ook invloed heeft op het aantal kilometers dat je ermee rijdt. Veel als zuinig aangeprezen auto’s rijden in de praktijk veel minder zuinig.
Maar benzine schijnt gewoon benzine te zijn; binnen Nederland dient het te voldoen aan eisen, er zou geen verschil in kwaliteit zijn. Zie deze discussie. Duitsland heeft wellicht andere eisen en daardoor zou die benzine wel anders van kwaliteit kunnen zijn. - Europese mobiliteitsweek: 12 t/m 22 september
- Mooie video’s over fietsen in het buitenland staan ophttp://www.streetfilms.org.
Hieronder een over New York. Hoe krijg je alsnog ruimte voor fietsers op wegen die alleen ontworpen waren voor auto’s?Physically Separated Bike Lanes from Streetfilms on Vimeo.